onze modelbanen thuis

oudHierboven staat het begin. Een van de eerste stoomlocs op aarde. Er ontstonden spoorlijnen en maatschappijen. Door de tijden heen spraken de spoorwegen veel mensen aan en wel zoveel dat men ze ook in miniatuur ging bouwen om dat thuis in een modelspoorweg weer te geven. De leden van onze club maken deel uit van dat ras. We hebben natuurlijk onze club met een gezamenlijk project, maar het wil niet zeggen dat we thuis niets doen. De meesten van ons hebben thuis ook een modelbaan. Op de club ben je aan regels gebonden en het product ontstaat in overleg. Thuis kunnen we onze gang gaan en onze creativiteit laten botvieren op een wijze zoals wij dat als individu willen.
Daarom is het best leuk om op deze clubsite te laten zien wat we zoal thuis uitvoeren.

DE MODELBAAN VAN CHRIS.

Zijn modelbaan bevind zich op de bovenverdieping van zijn woning onder de schuine kap. De baan heeft een uitgebreide U-vorm en bestaat uit een enkelsporig traject met drie stations. De baan is in aanbouw, maar het grootste deel is klaar. Het landschap beeld het Zwarte Woud (Duitsland) uit en bevind zich in tijdperk 1 en 2. Dus zeg maar het begin van de vorige eeuw. De tractie is alleen stoom. Het materieel heeft de kleuren van de oude LandesBahen.  De bouwer heeft gevoel voor detail en zijn wijze van bouwen verraad een kunstzinnige achtergrond. De foto’s hier onder geven een goed beeld.
De baan is digitaal aan gestuurd door de Roco Multimause.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

DE MODELBAAN VAN FRANS

Deze modelbaan is er een uit het Verenigd Koninkrijk. Deze baan is in schaal 00 (1 : 76) De bouwer vindt oude stoomlocs erg mooi en met name in de oude kleuren van de Maatschappijen voor British Rail. Hij heeft dan ook gekozen voor de maatschappijen Great Western Railway en de LMS (London Midland and Scottish Railway). Dit alles in het tijdperk 2 en 3. De baan staat in een slaapkamer van 6 x 3.5 meter en heeft 67 m rails. De aansturing gebeurd (nog wel) door de intellibox basic terwijl de treinenloop wordt geregeld door Rocrail software. De baan is volop in aanbouw.
Zie de afbeeldingen hier onder.
plan92

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

DE MODELBAAN VAN THEO.

Theo heeft een modelbaan gemaakt naar Duits voorbeeld. De baan ligt op zolder en is gebouwd in een U-vorm met een afmeting van c.a. 4,5 x 2 meter. Onder de baan ligt een groot schaduwstation. De scenery geeft het tijdperk 4 en 5 aan. Het rijdend materieel is een scala van veel tijdperken. Theo zet op zijn baan wat hij leuk vindt. Hij bezit in de 20 locomotieven, van stoom tot de allernieuwste E-loc. Een groot deel van het materiaal staat in het schaduwstation opgesteld. De baan wordt aan gestuurd met Central Station 2 en dat zegt direct dat het een Marklinbaan is. De spoorbaan loopt geautomatiseerd en de detectie gebeurd door reedschakelaars.
De baan nadert zijn voltooiing en moet nog gedetailleerd worden afgebouwd. De constructie is gebouwd op een manier, dat je geheel rondom de baan kan lopen. Theo vindt dat je dan overal makkelijk bij kunt komen.
Hieronder een aantal beelden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

DE BAAN VAN BAS

Als motief voor mijn modelbaan, is gekozen voor een kop station als eindpunt aan een denkbeeldige zijlijn. Alle genoemde plaatsnamen bestaan. Het uitgangspunt is om te kunnen rangeren met de diverse treinen, en zo een levendig geheel te krijgen. De H0 baan wordt in vaste vorm, digitaal aangelegd, langs drie wanden. Er is een schaduw station uitgevoerd is een apart gedeelte van een kast.De baan is deels in een bestaande wandkast, die hiervoor verbouwt werd, een ander gedeelte komt boven een bestaande mee verhuisde kast. De baan rust op een houten frame deels op de kast en op poten, voor stevigheid zit de baan ook aan de muur vast. Eventueel komt er ook een “dak” op de baan. Tijdperk. Het tijdperk is definitief vastgesteld op, in tijdperk 3-4 tussen 1967 & 1974. Zodat de beide V100’en uit Tijdperk III ook kan rijden, Als locatie is gekozen voor het plaatsje Heiningen in de Duitse deelstaat Baden-Würtemberg, gelegen aan het eind van een enkelsporige zijlijn, die aftakt van de lijn Stuttgart – Ulm. Vanaf het station is trein verkeer richting beide steden en verder. In werkelijkheid bestaan alle genoemde plaatsen, echter de spoorlijn bestaat niet in de werkelijkheid.


Het landschap is plat. Er komen langs de baan telegraaf palen te staan. Er zal ook een heuvel komen met de kasteel ruïne. Het geheel in is geplaatst aan het einde van de zomer. Als het mogelijk is komen sommige panden hoger te liggen om heuvellandschap aan te geven. Bomen zullen ook in eigen beheer gemaakt worden, het is de bedoeling dat er een aantal hoge bomen komen. Deze bomen zijn hoger dan de aanwezige bebouwing.
De baan wordt digitaal gestuurd door de Locomause en locmause. De wissels worden aangedreven door servomotoren en aan gestuurd door decoders die in eigen beheer zijn geproduceerd.

Met betrekking tot de electra  zal vanaf een nader te bepalen plaats een ringleiding lopen t.b.v. rails en verlichting aan de voorkant onder de baan. Voor de bedieningen van de verlichten/sein komen er diverse kleine schakelpanelen. De opzet is om de bedrading zo eenvoudig mogelijk te houden. In een apart bestand wordt e.e.a. gedocumenteerd. Het rijdend materieel bestaat uit 2x V100 tijdperk III en 1 x V100 (BR212) & een BR 218 tijdperk IV en als vijfde lok een V200 (BR222) tijdperk IV. Verder is er een driedelige rail bus set. Kortom een ambitieus plan die zich nog in een beginstadium bevind.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
de kastdeur………

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
………en open

 

 

 

 

 

 

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
de voegen in gelaten met zilderpoets

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
half reliëf gemaakt van lollystokjes

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
In de kast, uit de kast.

DE BAAN VAN ERNST

Een vaste modelbaan kent zijn beperkingen, helemaal als je wilt verhuizen. (wat is er zieliger dan een baan afbreken waar je 6 jaar aan gebouwd hebt…) Daarom wilde Ernst overschakelen naar een modulebaan. Maar ook die hebben zo hun beperkingen als je kijkt naar wat je achter elkaar kunt opstellen. Kun je in een vaste baan nog een klein hoekje benutten, met modules ben je toch meer aan bepaalde standaardisering overgeleverd. Nu is er op dat vlak heel veel keuze, maar hij vroeg zich af of ik nu een fremo-man zou worden, of een andere modulevorm de zijne zou maken. En ineens heb je het. Hij stond bij onze bloemenman in het dorp en die heeft een hele wand met bakken, waarbij verlichting aan de ene bak degene die eronder zit verlicht.
upload_schappen-idee-1

Hij noemde zijn idee de “Schappenbaan”.

SONY DSC
Dit is het idee waarbij de niveaus gekoppeld worden door railspiralen.
SONY DSC
 

Delen zijn al voorzien van scenery en dat ziet er mooi en gedetailleerd uit.
upload_aankleding_2upload_aankleding_4upload_aankleding_6upload_aankleding_7upload_aankleding_5upload_aankleding_8upload_groen_1upload_groen_5
Ernst heeft erg veel techniek in gebouwd en veel geïnvesteerd in de digitale besturing. De baan wordt bestuurd door de hardware en software van Hans de Loof uit België. Hierbij worden de printen zelf bestuckt (kent en klaar is ook mogelijk) Ernst heeft het allemaal zelf gedaan.

Hier onder een plaatje van de gebruikte techniek.
modelbaanbesturing_schema_stap5wisselsKortom een heleboel werk om deze baan klaar en rijdende te krijgen. Het vordert gestaag, maar Ernst heeft een drukke baan zodat er wel eens gaten vallen in de voortgang. Hij heeft over deze baan een zeer uitgebreid blog gemaakt, waarvan je de link in de margine van deze site kan vinden.

Advertenties