Wat bouwen we

De leden van deze groep bouwen in diverse schalen. H0, 00 en N.  Verder is er verscheidenheid in systemen, technisch inzicht en creativiteit

Er zijn drie Marklinrijders, dus wisselstroom en de anderen rijden twee-rail gelijkstroom. Van die wisselstroomrijders sturen er twee digitaal aan, waarvan een met behulp van de computer.
Van de wisselstroomrijders rijden er vier digitaal, waarvan een softwarematig via de computer. De rest rijdt analoog. Dus het technisch inzicht betreffende de aansturing verschilt nog al. Dat maakt voor de leden niets uit. Een ieder laat elkaar in zijn waarde en we leren dus van elkaar.
Dit proberen we op peil te houden door bij elkaar thuis in de keuken te kijken en nuttige dingen van de leden over te nemen. Ook om klusjes voor elkaar op te knappen. Verder heerst er een gezellige sfeer, worden gezamenlijk beurzen bezocht en kopen we samen in.

Op een dag stelde een lid voor om een workshop modulebouw te houden.  Drie andere leden vonden dat leuk en het project werd op gestart.

De initiatiefnemer stelde de Nordmodul voor en kwam met de zaagmallen en de voorschriften voor de electrische aansluitingen.

Hierboven staan de maten voor de module. De bakken zijn gemaakt van populieren triplex van 9 en 12 mm dik. De verstevigingen zijn van vurenhout. De onderdelen zijn geschroeft en verlijmd. Een rail van het dubbelspoor ligt centraal op de bak en het tweede spoor ligt 57 mm oostelijk hiervan. De maten zijn hart op hart. De ligging van de sporen moet zeer nauwkeurig zijn omdat de bak van de buurman (wie het ook moge zijn) zuiver moet passen. De bakken worden met bouten van M 10 met vleugelmoeren tegen elkaar getrokken.

Een mooi voorbeeld van een modulebaan volgens Nordmodul vind je bij de Gotischeboog. Een baan van de lijn tussen Hilversum en Utrecht.
Het maakt niet uit of een deelnemer 1 of meerdere modules breder maakt, als zijn gekoppelde modules aan beide uiteinden maar aan de norm voldoen zoals op de tekening is afgebeeld.

Op dit moment bezit de groep 9 mudules en twee keerlussen. Totaal is de lengte ongeveer 12 meter.
De keerlussen hebben een diameter van ongeveer 1,5 meter en dat is in verband met vervoer groot.
Ze zijn  op gebouwd uit vier delen. In de baan ligt een 90 graden module, zodat de baan nu 8,5 x 4,5 meter is in een L-vorm.
Foto0282
Op de foto is de lus zichtbaar. De keerlus aan deze zijde van de baan is voorzien van een inhaalspoor.

Image2
De baan in Koploper

reacties
  1. Ad Vink schreef:

    Het ziet er allemaal zeer serieus uit! Zo op de foto te zien ook allemaal mooi afgewerkt. Tja en zo’n keeslus is altijd een probleem bij vervoer door de omvang. Ik heb mijn keerlussen in het midden klapbaar gemaakt. Dat scheelt ruimte bij vervoer en bovendien kom ik dan weer uit op mijn standaardmaat van 90 x 50 cm. Leuk dat jullie hebben gekozen voor de Nordmodul, er zijn niet veel clubs die deze normmodule kennen. Ik ben in 1987 begonnen met dit soort modules voor mijn baanvak Hilversum-Utrecht en nu anno 2013 bevalt dit systeem mij nog steeds!

  2. mszzeewolde schreef:

    De twee keerlussen van onze baan bestaan elk uit vier delen. Het worden dus m.b.t. het vervoer kleine bakjes. Bij de keerlus voorzien van dubbel spoor is het vierkant tussen de bakjes op gevuld met scenery. We hebben trouwens een aantal adviezen van je over genomen na een emailcontact.
    groet, Frans

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s